Sådan kommer du godt i gang med romaskine 

Der er mange gode grunde til at vælge en romaskine. Først og fremmest fordi du med en romaskine får en fantastisk god kredsløbstræning og rigtig god all-round træning. Med en romaskine hjemme, er det let at få trænet effektivt og regelmæssigt. Samtidig kan du vælge en romaskine, der passer perfekt til netop din krop og dine trænings-ønsker. Når du træner hjemme kan træningen fleksibelt passes ind i en aktiv og travl hverdag, hvor der også er mange andre spændende ting på programmet. Er der meget du skal nå, vil en romaskine hjemme være en investering, du kan få meget ud af, samtidig med at du sparer tid. Ved at investere i træningsmaskiner til hjemmet, kan du tilpasse din træning perfekt til dine behov og din hverdag. Med romaskinen anvender du effektivt muskelgrupper i både over- og underkrop, træner kroppens kernemuskulatur, og vedligeholder en god rank holdning og sund, stærk skuldermuskulatur.  Du forbedrer din kondition, din forbrænding og styrker dit kredsløb på en god og skånsom måde.

Anmeldelser af 3 romaskiner

For at gøre det nemmere for dig at vælge, hvilken ro-maskine du gerne vil købe, har vi her samlet tre vidt forskellige modeller af romaskiner. Det er ikke sikkert, disse romaskine-modeller passer perfekt til netop dit træningsbehov, men her får du en idé om, hvilket udvalg der bla.er på markedet. Hvilken romaskine, du bør vælge afhænger både af dine ambitioner for din træning, dine ønsker til design og dit budget. Du opstiller selv, hvilke kriterier du ønsker at vægte, inden du beslutter dig for en romaskine. Der er heldigvis noget for enhver, både til dig der ønsker at investere meget tid og mange ressourcer i din træning, og for dig der sigter efter en mere moderat hjemmetræning.

Viking Pro V – romaskine

Hvis du søger en romaskine i rigtig flot, gennemført design, der både giver dig en rigtig god træning og en autentisk oplevelse af  at ro på vandet, så er Viking Pro V romaskinen et uovertruffent godt valg. Viking Pro V romaskinen er som noget helt særligt produceret af amerikansk, mørk-lakeret asketræ, og så er det ovenikøbet bæredygtig. 

Når du vælger romaskinen Viking Pro V, får du en opdateret udgave af den meget populære, tidligere model Viking Pro AR Rower. Denne model er både kendetegnet ved et gennemført design og rigtig god oplevelse af komfort. Viking Pro V er velegnet til hjemmetræning på alle niveauer.

Med Viking Pro V investerer du i en romaskine med et avanceret Multi-level computersystem, der gør det muligt at tilkoble din egen computer ved hjælp af et mini usb-stik. Med din egen computer tilkoblet, kan du let benytte et særligt visuelt 3D træningsunivers med forskellige motiverende træningsmuligheder, kaldet NetAthlon 2 XF Rovers.

    Fordele ved Viking Pro V

    • Flot, bæredygtigt design
    • Mulighed for høj modstand
    • Interval-træningsprogrammer
    • Pulsmåler i håndtag
    • Mulighed for at supplere med et pulsbælte
    • Meget lidt vedligehold, klortabletter til vedligehold medfølger
    • Vandmodstand

    Hammer Cobra XTR Plus – romaskine

    Denne romaskine er meget velegnet til hjemmetræning. Den er fantastisk let at betjene, og så har den mange gode funktioner til en effektiv træning. Du kan let flytte Hammer Cobra XTR Plus, da den har praktiske transporthjul. Så ønsker du ikke at have din romaskine stående fremme efter dagens træning, så er det let at flytte denne træningsmaskine efter brug. 

    Med Hammer Cobra XTR Plus får du en god og funktionel romaskine, der giver mange varierede træningsmuligheder. Hjemmetræning med denne model giver en meget effektiv og komfortabel træningsoplevelse. Når du investerer i denne romaskine, får du en rigtig god romaskine til prisen. 

    Hammer Cobra XTR Plus giver dig 10 forskellige træningsprogrammer og 16 forskellige niveauer af modstand, du let kan justere. Displayet er forsynet med high tech baggrundslys i blå. Derudover får du 4 programmer, der særligt tilpasses din puls.

      Fordele ved Hammer Cobra XTR Plus

      • Velegnet til hjemmetræning
      • Praktiske transporthjul
      • 10 varierede træningsprogrammer
      • 16 forskellige modstandsniveauer
      • 4 programmer, særligt tilpasset din puls
      • Display med high tech baggrundslys
      • God romaskine til prisen

      Odin R5 – romaskine

      Søger du en billig og praktisk, lille romaskine, så er Odin R5 et meget fornuftigt valg. Når du vælger denne romaskine, er hjemmetræning hverken dyrt eller besværligt. Selv på et mindre budget, vil denne romaskine på mange måder være et godt alternativ til et abonnement ved et fitnesscenter. 

      Odin R5 romaskinen har en god basal skærmvisning med kategorierne tid, rotag og kalorier. Det er hvad du helt grundlæggende behøver, for at få et overblik og en effektiv træning af hele kroppen. Denne romaskine er konstrueret med enkelt elastiktræk og vejer bare 15 kg, så den er meget let at håndtere. Odin R5 holder til en vægt på op til 130 kg.

      Når du vælger denne økonomiske løsning, får du en basis romaskine, der ikke fylder ret meget. Hverken i budgettet eller din bolig. Odin R5 er meget nem at samle, og du kan gøre det helt uden hjælp fra andre. Når du er færdig med din træning, kan romaskinen let foldes sammen og flyttes, da den har praktiske transporthjul.

        Fordele ved Odin R5 

        • Billig og økonomisk løsning
        • Skærmvisning med basale kategorier
        • Enkelt elastiktræk
        • Solide fodplader, i god størrelse med justerbar rem
        • God komfort
        • Let og transportabel romaskine
        • Kan let foldes sammen

        Ofte stillede spørgsmål om romaskiner

        Hvilken romaskine skal jeg vælge?

        Når du skal vælge en romaskine til hjemmetræning, er der mange forskellige modeller at vælge imellem. Du bør starte med at finde ud af, hvad der er vigtigt for dig, når du skal træne hjemme. Det er vigtigt, at den romaskine du vælger, passer til dine ønsker og behov, når du træner. Er du meget ambitiøs i din træning, og ønsker du dig god kvalitet og mange avancerede funktioner, er der et bredt udvalg af gode træningsmaskiner, at se nærmere på. Er dine ambitioner en basal, god hverdagstræning for hele kroppen, og behøver du bare en helt enkel romaskine, så er en mere basal model måske alt rigeligt. Du skal købe den romaskine, der er bedst for dig. De fleste romaskiner kan, som udgangspunkt, måle distance, antal forbrændte kalorier og åretag pr minut. De mere avancerede modeller byder på spændende og motiverende træningsprogrammer og forskellige niveauer for din træning.

        Hvad koster en romaskine?

        Der findes romaskiner i mange prisklasser, og i meget forskellig kvalitet. De billigste modeller kan du anskaffe dig for bare 1500-3000 kr, mens de dyreste modeller kan koste op mod 30.000 eller mere. Der er naturligvis, som oftest, sammenhæng mellem  pris og kvalitet. Vælger du en billigere model, vil den også bestå af billigere materialer, og have færre funktioner at byde på. Investerer du flere penge i en romaskine til hjemmetræning, er der typisk et mere gennemført design og mere avanceret udstyr med. Med en romaskine i et middelhøjt prisleje, får du gerne flere forskellige funktioner og træningsprogrammer. De dyreste modeller af romaskiner er især til den rutinerede og ambitiøse hjemmetræner, der går op i at både funktionalitet, design og kvalitet er i top. Du kan også købe ro-maskiner til udendørs brug, der holder til vind og vejr.

        Hvad er en god romaskine?

        En god romaskine, er en træningsmaskine, der udfordrer hele kroppen og giver en god og effektiv træning. Kvalitet og pris hænger sammen, og træner du meget, er det en god idé at sørge for, at den romaskine du vælger, også passer til dit lige præcis dit træningsniveau. Der er forskel på hvor slidstærke de forskellige modeller er, og der er også modeller af romaskiner, der holder til mere vægt end andre. Søger du en romaskine, der giver dig god modstand og som er lydsvag, er en vand-romaskine eller luft-romaskine et godt valg. 

        Har du let ved at motivere dig selv gennem et træningsprogram, er en romaskine med særligt interessante træningsprogrammer, måske ikke nødvendigt. Vil du derimod gerne inspireres til at yde ekstra, og tilføre din træning et ekstra oplevelses-lag, så er romaskiner med tilkoblet computer eller særligt avancerede display-muligheder og spil værd at se nærmere på. Med en løsning, der byder på næsten autentiske træningsoplevelser, bliver træningen mange gange sjovere.

        Hvilke muskler træner romaskine?

        Med en god romaskine træner du hele kroppen. Næsten samtlige muskelgrupper er i brug, når du anvender en romaskine. Når du sætter af med dine fødder, træner du både for- og bagside af benene. Du styrker dine lårmuskler, dine ryg- og mavemuskler og får også brugt dine arme godt. Du får altså en rigtig god all round træning med en romaskine. Vil du blot investere i en enkelt maskine til hjemmetræning, er en romaskine derfor et godt valg. 

        Hvad er romaskine godt for?

        En romaskine er rigtig god til den korte og effektive all-round træning. Du får hurtigt pulsen op, og styrker muskulaturen i dine ben, baller, mave, ryg og arme. Romaskiner giver dig en 

        skånsom træning, der ikke belaster dine led i samme grad, som f.eks. løb gør. Ønsker du at tabe dig, er regelmæssig træning med romaskine en god mulighed, for at forbrænde kalorier. Du forbedrer din kondition, og træner dit kredsløb nemt og effektivt.

        Med regelmæssig træning på din romaskine øger du samtidig dit stofskifte ret betydeligt. Den meget intensive træning, som du får med en romaskine, sætter nemlig godt gang i dit stofskifte. Stofskiftet øges faktisk så betydeligt, og du vil opnå effekt og forbedret stofskifte i op til 24 timer efter du har trænet intenst med romaskine. 

        Regelmæssig træning med romaskine medvirker til at du øger din iltoptagelse, og det gør dig generelt mere udholdende, og medvirker til overskud i din hverdag. Med en god iltoptagelse er din risiko for hjerteproblemer også mindre. Så alt i alt er træning med romaskine meget effektiv og anbefalelsesværdigt. 

        Romaskine, hvor ofte?

        Er du begynder, så vil 3-4 træningsdage om ugen være passende. Du bør ikke lægge for hårdt ud. Hvis du træner omkring et kvarter pr gang, og sørger for at komme ind i en god rytme, og får romaskine-teknikken ind på rygraden, er du allerede godt i gang med at opnå en god, solid grundform. I løbet af en måned eller halvanden måned vil du være klar til at øge intensiteten i din træning, og sætte tiden op. En begynder vil skulle sigte efter at tage ca. 20 tag i minuttet, mens en mere rutineret roer, vil kunne tage omkring 25 tag i minuttet. 

        Motionsmaskiner, som romaskinen, er velegnede, både til kortere træningsprogrammer og mere længerevarende træningsforløb. Du vil derfor kunne få meget gavn af en romaskine hjemme, hvor det er let at få trænet ofte, uden at skulle bevæge sig til og fra træningscenteret.

        Det skal du vide, inden du køber romaskine

        Sådan finder du den helt perfekte romaskine!

        Hvor god er en romaskine?

        En romaskine er rigtig god, hvis du gerne vil træne hjemme. De færreste har plads til mange forskellige fitness-maskiner i hjemmet, og det giver derfor god mening at vælge en, der aktiverer, styrker og træner mest muligt. Med et løbebånd eller en kondicykel kan du let få pulsen op, og forbrænde kalorier, ligesom du kan ved roning. Det du ikke får, hvis du vælger løbebånd eller kondicykel, fremfor romaskine, er den effektive og intense træning af kernemuskulatur, skuldre og arme. 

        Hvilken romaskine er bedst?

        Hvilken romaskine der er det bedste valg i en købssituation, afhænger også af, hvor mange brugere den er tiltænkt. Er der en hel husstand, der ønsker at træne hjemme på romaskine forholdsvist ofte, giver det rigtig god mening at vælge en model af en solid og langtidsholdbar kvalitet. Er der blot en enkelt bruger og mere begrænset trænings-omfang, så kan en mindre slidstærk model være en udmærket løsning. 

        Køber du en dyr romaskine, vil du typisk også kunne forvente, at den holder til længe. Det kan derfor være en god ide, på længere sigt, at give mere for en god træningsmaskine. Vælger du en romaskine til en meget lav pris, vil kvaliteten også ofte være ringere. Hvilken romaskine der er mest velegnet til din hjemmetræning, afhænger altså også at dit budget og dine prioriteter. 

        Der findes modeller af romaskiner med mange forskellige sædehøjder. Har du ingen problemer med at komme ned på hug, og heller ingen knæskader, så betyder det ikke så meget. Har du ofte problemer med dine knæ, er det derimod vigtigt, at du ser efter, om den romaskine du vælger, også giver dig den komfort og funktionalitet, du har behov for. Har du knæskader eller tendens til knæproblemer, så er det en fordel for dig, at vælge en romaskine med forholdsvis høj sædehøjde. En lav sædehøjde vil typisk ligge på omkring 20 cm, mens en høj sædehøjde vil være på op til 50 cm.

        Hvilken romaskine skal man vælge?

        Hvilken romaskine, der passer bedst til dig og din træning, kommer an på flere ting. Træner du på et niveau, hvor du ikke behøver stor modstand, for at føle dig tilpas udfordret, er der ingen grund til at købe en romaskine, der øger stor modstand. Er du derimod ude efter en romaskine, der vil udfordre dig, og give dig en stor effekt, selv som veltrænet og ambitiøs sportsudøver, så er der mere du skal se efter, inden du vælger at købe en romaskine til hjemmetræning. 

         

        Har du god plads til træningsudstyr i dit hjem, og prioriterer du at have dine træningsmaskiner stående fremme fast, er det uden betydning, hvor mobil din romaskine er. Har du mindre plads, og ønsker du en romaskine, der kan pakkes væk efter endt træning, giver det god mening at se efter, om den model du vælger er forsynet med hjul, og om den let kan foldes sammen og transporteres. Det kan også være væsentligt at se på, hvad romaskinen vejer. Det skal være let at komme til at træne, når du køber en romaskine til hjemmetræning. På den måde får du mest gavn og glæde af din investering i dit helbred og din sundhed. 

         

        Romaskiner fås i meget forskelligt konstruerede modeller. Du kan få romaskiner med vandmodstand, magnetmodstand eller luftmodstand. Der findes også romaskiner, der kombinerer magnet- og luftmodstand. Luftmodstand og vand-modstand giver en oplevelse, der minder meget om den følelse du får, når du ror i naturen. Romaskiner med vandmodstand og luftmodstand er meget yndede af rutinerede, kompetente træningsfolk og meget seriøse sportsudøvere. 

         

        Du kan være heldig, at finde en rigtig god romaskine  af god kvalitet på tilbud. Når du først har sat dig ind i hvilke muligheder der findes, og ved hvilke kriterier der er vigtige for at du vil kunne få effekt og glæde ved din træning, så er det lettere at sortere i hvilke tilbud, der vil give dig værdi i hverdagen.  

        Hvilke muskler træner man i en romaskine?

        Måske tænker du på, hvad du bruger og træner, når du vælger romaskinen. Romaskinen giver dig en meget alsidig træning, og du styrker både din kernemuskulatur, dvs. mave og lænd, din kondition, styrke og udholdenhed. 

         

        Når du træner på romaskine, så bevæger du mange muskler i kroppen. Når du ror aktiverer du til at starte med, dine fødder og benenes overside og underside. Det gør du ved at du skubber af med fødderne og strækker benene. Herefter kommer dine ballemuskler og lænd på arbejde, og du strammer op i maven og bruger styrken i dine arme. 

         

        Når du sætter tid af til at træne hjemme med din romaskine, træner du både overkrop og underkrop grundigt. Begge dele er aktive og trænes effektivt, når du benytter en romaskine. På den måde giver romaskine-træning dig styrke i både ben, baller, ryg mave og arme.

        Hvordan bruger man romaskine?

        Er du begynder, er det bedste, at starte ud i roligt tempo, så dine muskler og led ikke bliver overbelastede, og kan følge med, når du træner. De første mange gange er det en god ide at fokusere særligt på, at du har styr på teknikken. Når du er kommet ind i en god rytme, vil omkring 20 tag i minuttet være et passende begynderniveau. Som begynder vil 3-4 dage om ugen med hjemmetræning på romaskinen, få dig rigtig godt i gang. Omkring 10-20 minutters træning pr gang er helt fint til en start. 

         

        Er du mere øvet bruger af romaskinen, så er 4 ugentlige træningspas med romaskine passende. Når du har en god teknik og en god grundform, kan du øge træningstiden på romaskine til 30-40 minutter pr. gang. Det er godt at veksle mellem højintens træning, og mere rolige, langvarige stræk. Husk altid, at det er vigtigt med den korrekte teknik, så du får det bedste resultat ud af din træning. Ligesom ved mange andre træningsformer, skal du være særligt opmærksom på din kropsholdning, når du vælger romaskine-træning.

        Hvad hjælper romaskine på?

        Ønsker du dig en træningsmaskine til hjemmebrug, hvor du får en rigtig god og effektiv all-round træning, så er romaskinen et godt valg. Måske er dit mål med træningen at forbedre din kondition eller tabe dig. Med romaskinen har du et rigtig godt redskab til både at forbedre din kondition og samtidig øge din forbrænding af kalorier. Mange romaskiner giver dig i displayet en ret præcis angivelse af, hvilke fremskridt du gør, og hvor meget du forbrænder i løbet af træningen, hvis du indtaster oplysninger som f.eks. vægt, højde og alder. 

         

        Du styrker også store dele af din krops muskler betydeligt, når du træner regelmæssigt med romaskine. Særligt godt er det, at du med romaskinen styrker din kernemuskulatur. På den måde opnår du en flot, rank holdning og sunde veltrænede skuldre. Romaskine-træningen kan inddeles i tre gentagne faser. I første fase aktiverer og træner du ben- og lårmuskulatur. I anden fase arbejder din kernemuskulatur og baller, mens du i sidste fase især anvender og styrker dine overarme.

        Hvor meget forbrænder man på en romaskine?

        Romaskine-træning er både en god statisk og dynamisk træningsform. Ønsker du at komme i god form, uden at investere i et helt fitnesscenter, så kommer du langt med en romaskine. Præcis hvor meget du forbrænder ved at træne på romaskine, er svært at give et præcist svar på. Generelt kan man sige, at jo mere intenst du ror, desto flere kalorier forbrænder du. Op mod 250-300 kalorier på et kvarters høj-intens træning, er muligt at opnå for de fleste. 

         

        Hvor meget hver enkelt helt præcis forbrænder afhænger af flere forskellige faktorer, såsom vægt, intensitet i træningen og tid. Vil du gerne vide meget nøjagtig, hvor mange kalorier du forbrænder ved din træning, er det vigtigt at du vælger en romaskine, der har netop funktionen, der angiver forbrændte kalorier på displayet. Det kan være meget motiverende, at følge med i, hvor meget du forbrænder, mens du arbejder dig igennem en rigtig god alsidig, all round træning på romaskine. 

        Hvordan virker en romaskine?

        Når du begynder at træne med romaskine, er det vigtigt at du anvender den rigtige teknik. Det gør du ved at sætte godt af med fødderne og skubbe dig så langt tilbage som muligt. Lige til dine ben er helt strukket ud. Imens trækker du med armene i håndtaget. Når du trækker håndtaget til dig, skal du sigte mod en højde, hvor håndtaget rammer dig lige under brysthøjde. På den måde undgår du at dine albuer kommer for højt op, og syrer til. 

        Herefter bøjer du din overkrop fremover, og bøjer benene så meget som du overhovedet kan. Du bevæger din krop ind imod displayet på din romaskine, mens du bibeholder et godt solidt tag i håndtaget. Denne bevægelse gentager du, hvor du veksler mellem at bruge dine ben og arme, igen og igen.

        Hvor langt skal du ro på romaskine?

        På engelsk hedder en romaskine en indoor rower. Når du vælger en romaskine får du fordele ved at træne indendørs, og behøver ikke tage højde for det danske vejrs vekslen. Indendørs er der vindstille og den temperatur du foretrækker at træne ved. Romaskinen giver dig en træningsoplevelse, der imiterer de bevægelser en roer benytter ved træning på vandet. I naturen er det meget konkret og synligt, hvor langt du kommer og bevæger dig frem med hvert åretag. Du vil kunne se at du rykker dig, fordi omgivelserne ændrer sig, efterhånden som du lægger kræfter i. Når du ror på romaskine, må du som oftest forholde dig til tal, angivet på displayet, får at se hvordan din træning skrider frem.

         

        Mange romaskiner har spændende og udfordrende indbyggede træningsprogrammer. Nogle er endda så avancerede, at du ved hjælp af en skærm, vil kunne få en meget autentisk oplevelse af at ro i naturen. Korte intense træningsseancer og højintens træning er effektivt, hvis dit mål er at blive hurtigere og forbedre din puls. Kombinerer korte, intensive træningsforløb og mere moderate, længerevarende træningspas, så får du hurtigt maksimalt udbytte af din romaskine-træning. 

         

        Du behøver ikke nødvendigvis kunne ro ligeså langt som Ol-vinderen Eskild Ebbesen.

        Med bare 15-20 minutters effektiv romaskine-træning hver anden dag, får du et stort udbytte af din træning, når du vælger en romaskine. Du aktiverer mange muskelgrupper, når du ror, og får bevæget både overkrop og underkrop. Derved opnår du bedre kondition og styrke. Er dit mål særligt vægttab, så er det længere ro-træningsforløb i moderat tempo, du skal satse på.